Stadler uruchomił w Białymstoku nowy zakład, w którym produkowane będą falowniki prądu zmiennego wykorzystywane przy budowie pojazdów szynowych. Zakład pełni w Grupie Stadler rolę centrum kompetencyjnego w obszarze falowników trakcyjnych. Będzie dostarczał ponad 500 urządzeń rocznie i utworzy docelowo do 250 nowych miejsc pracy na Podlasiu.
Zakład Stadler Converter specjalizuje się w obszarze opracowania, rozwoju i produkcji falowników trakcyjnych i pomocniczych oraz ładowarek do baterii przeznaczonych do produkcji pojazdów transportu miejskiego – tramwajów, wagonów metra, a także pojazdów tailor-made takich jak koleje zębate i wąskotorowe. Nowo otwarty zakład będzie zaopatrywał pozostałe zakłady produkcyjne należące do Grupy Stadler. Wliczając dotychczasową produkcję falowników Stadlera w poprzednich lokalizacjach, do połowy 2026 roku w eksploatacji będzie ponad 1 tys. pojazdów z urządzeniami produkcji Stadler Converter.
Nowoczesny zakład o łącznej powierzchni blisko 7 tyś. m kw. został wyposażony w innowacyjne technologie, które pozwalają testować w trybie laboratoryjnym każdy falownik, symulując warunki zbliżone do tych na pojeździe. Infrastruktura zakładu, obok powierzchni produkcyjnych i laboratorium, obejmuje także magazyn, pomieszczenia biurowe, socjalne oraz parking.
250 nowych miejsc od Stadlera pracy na Podlasiu
W zakładzie w Białymstoku zatrudnionych jest już blisko 100 pracowników, docelowo zatrudnienie znajdzie tutaj 250 osób. Firma aktywnie rekrutuje pracowników o różnych specjalnościach, w szczególności w obszarach konstrukcji, inżynierii elektrycznej, inżynierii sterowania i oprogramowania, czy też inżynierii systemowej w dziedzinie elektroniki mocy oraz specjalistów w zakresie uruchomienia i serwisu.
– Bardzo się cieszę, że z sukcesem zainaugurowaliśmy działalność kolejnego zakładu Stadlera w Polsce. Rozwijamy zakres naszej lokalnej działalności o produkcję falowników trakcyjnych, które będą dostarczane do wszystkich zakładów produkcyjnych w ramach Grupy Stadler. Jako centrum kompetencyjne będziemy pracować w Białymstoku nad dalszym rozwojem i doskonaleniem naszych produktów. Zakładamy przy tym współpracę z lokalnymi partnerami – dostawcami materiałów i usług, ale także z instytucjami – podkreśla Wioleta Pyt, dyrektor operacyjna w Stadler Converter.
I dodaje: – W ramach tworzenia 250 nowych miejsc pracy, szczególnie ważny będzie dla nas rozwój lokalnych kompetencji, który planujemy realizować we współpracy z Politechniką Białostocką. Jesteśmy dumni, że naszą działalnością możemy przyczynić się do wzmocnienia lokalnego rynku pracy, rozwoju tutejszych talentów oraz sieci lokalnych dostawców. Cieszymy się na realizację tych celów wspólnie z naszymi partnerami w regionie
Stadler w Polsce – wartość dodana dla regionu i branży
Stadler Converter to kolejna inwestycja Stadlera w Polsce, gdzie firma jest obecna od 2006 roku i sukcesywnie rozwija swoją działalność – rozbudowuje zakłady, tworzy atrakcyjne miejsca pracy i wspólnie z lokalnymi partnerami produkuje nowoczesne pojazdy szynowe dla przewoźników z całej Europy. Stadler posiada w Polsce zakłady produkcyjne w Siedlcach i Środzie Wielkopolskiej. Zakład Stadler Polska w Siedlcach produkuje pojazdy szynowe dla klientów polskich i zagranicznych, w zakładzie Stadler Środa powstają stalowe pudła do produkcji tramwajów.
Ponadto Stadler posiada placówki serwisowe, w których prowadzi usługę utrzymania pojazdów Flirt dostarczonych polskim klientom: Kolejom Mazowieckim (71 pojazdów), PKP Intercity (20 pojazdów) oraz Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej (20 pojazdów). Polskie zakłady Stadlera wyprodukowały także 110 tramwajów Tango Lajkonik dla Krakowa. Aktualnie około 70 proc. całościowej produkcji Stadlera w Polsce stanowią zamówienia eksportowe. Stadler wyprodukował w Polsce łącznie ponad 980 pojazdów dla 17 krajów.